Reglament del servei d'abastament d'aigua potable

L’Ajuntament de Cardedeu té la voluntat de procedir a l’elaboració d’un reglament del servei d’abastament d’aigua potable.
De conformitat amb el previst en l'article 133.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, amb l'objectiu de millorar la participació de la ciutadania en el procediment d'elaboració de normes, amb caràcter previ a l'elaboració de l’esmentat projecte de reglament, es recapta l'opinió dels subjectes i de les organitzacions més representatives potencialment afectats per la futura norma sobre:
 
a) Els problemes que es pretenen solucionar amb la iniciativa
b) La necessitat i l’oportunitat de la seva aprovació
c) Els objectius de la norma
d) Les possibles solucions alternatives reguladores i no reguladores
 
Els ciutadans, organitzacions i associacions que, degudament identificats, així ho considerin poden fer arribar les seves opinions i suggeriments per a l’elaboració del reglament durant el termini d’un mes, a comptar des de l'endemà al de publicació del present anunci a la web municipal, mitjançant la seva presentació en qualsevol dels llocs indicats en l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.
 
1. Problemes que es pretenen solucionar amb la nova normativa
 
L’abastament d’aigua potable és un dels serveis públics que preceptivament han de prestar els municipis, i així es recull en l’article 67 a) del Decret legislatiu 2/2003, de de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya.
La prestació del servei comporta l’establiment d’una organització del servei, i el marc jurídic de drets, obligacions i relacions entre Ajuntament, empresa prestadora del servei i usuaris del mateix. Per aquest motiu cal dotar el servei del corresponent Reglament regulador a l’empara de la potestat reglamentària i la d'autoorganització dels municipis reconeguda en l’article 8.1 a) del mateix Decret legislatiu 2/2003.
El vigent Reglament del servei d’abastament d’aigua potable deriva de l’any 1972. Durant les darreres dècades s’han produït canvis de tot ordre, tecnològics, 
normatius (normes tècniques, de seguretat, sanitàries, de regulació de l’aigua, urbanístiques, tributàries, de contractació, sobre protecció del consumidor, medi ambient i sobre regulació de l’ús de l’aigua) i també s’han produït canvis en els factors climàtics i usos socials. És a dir, procedeix l’elaboració d’un nou reglament atesos els impactes econòmics, socials i ambientals del servei.
 
2. Necessitat i oportunitat de la seva aprovació
 
Atesa la proximitat de la finalització de l’actual concessió del servei d’abastament d’aigua potable de Cardedeu, resulta necessària i oportuna la confecció, aprovació i publicació d’un nou Reglament del servei d’abastament d’aigua potable al municipi de Cardedeu, i que substitueixi les normes que va presentar l’actual concessionària en el marc del procediment de licitació de l’any 1972 sota l’epígraf: “Condiciones generales por las que han de regularse los suministros de agua”.
L’objecte de la consulta és l’establiment d’un marc actualitzat de les condicions de prestació del servei municipal d’aigua, que ha d’incloure els drets i deures dels agents intervinents (l’Ajuntament com a titular del servei, l’entitat gestora, és a dir, subministradora, i les persones físiques i jurídiques usuàries del servei o abonades).
 
3. Objectius de la norma
 
La iniciativa pretén superar el caràcter desfasat de l’actual Reglament del servei d’abastament d’aigua potable i adequar-lo a la normativa i als usos sensibilitats i prioritats actuals.
Tenint en compte que la present consulta és prèvia a l’elaboració del reglament del servei, l’Ajuntament vol conèixer en aquest moment l’opinió de la ciutadania respecte del servei, i recollir els suggeriments útils.
La iniciativa és pertinent en quant a l’oportunitat del moment, atès que finalitza l’actual concessió del servei i l’Ajuntament ha obert un nou procediment de licitació.
En qualsevol escenari, des del punt de vista de tots els agents intervinents, cal fixar un marc que aporti eficiència en la gestió del servei i garantia jurídica pel que fa a l’exercici de drets i al compliment de les obligacions respectives.
L’objectiu del nou reglament serà regular les relacions entre l’Ajuntament, o l’entitat gestora que presti el servei de subministrament domiciliari d’aigua potable i els usuaris del mateix, establint els drets i obligacions bàsiques per a cadascuna de les parts.
Es regularan les condicions a les que s’hauran d’ajustar les instal·lacions interiors d’aigua de consum en el terme municipal, essent complementàries de les disposicions legals de caràcter general.
El Reglament recollirà la forma de facturació i establirà un procediment sancionador del servei, tipificant les infraccions, així com les competències sancionadores i jurisdiccionals i opcions de recursos.
El Reglament haurà de contenir les normes generals del servei, definint tots aquells elements que formen part d’ell i detallant les característiques, exigències i condicions tècniques del mateix.
 
4. Possibles solucions alternatives reguladores i no reguladores
 
En primer lloc, considerem que la regulació del servei és imprescindible, pel que les alternatives són:
- Continuar aplicant el vigent Reglament del servei d’abastament d’aigua potable, opció que es considera inadequada perquè deixaria sense resposta una part de les necessitats actuals del servei.
- Elaborar un nou Reglament del servei d’abastament d’aigua potable adequant-lo a les necessitats reals i actuals del servei.

El termini per fer les aportacions comença el 23 de setembre i finalitza el 22 d'octubre. Cal que registreu una instància genèrica, amb les vostres aportacions.
Darrera actualització: 26.09.2025 | 14:40