Preguntes freqüents

                                                                                                                                  Si no trobeu resposta a la vostra pregunta, podeu enviar un correu a: portaaporta@cardedeu.cat

Què és la recollida porta a porta?

Es un sistema de recollida de residus que consisteix a realitzar la recollida separada de les diverses fraccions dels residus a partir d’un calendari prefixat, davant de la porta de cada casa, comerç o empresa.

Per què cal canviar el sistema de recollida de contenidors?

El sistema tradicional de contenidors al carrer no aconsegueix superar el 40 % de la recollida selectiva. Per tal de reduir la contaminació, millorar el medi ambient i complir amb la normativa europea, el sistema de recollida porta a porta s'ha demostrat com el més efectiu.

Què cal saber?

Es recullen 4 fraccions de residus a la porta de totes les llars: orgànica, envasos paper i cartró i resta. En el cas dels grans productors, també el vidre?

Quins contenidors queden a la via pública?

Només hi ha els contenidors de vidre i els petits de roba, oli domèstic i tèxtil sanitari. Podeu consultar el mapa de contenidors de Cardedeu, AQUÍ

On es poden recollir els kits?

A les instal·lacions de l’OAC, ubicades al carrer Klein, número 28. Per qualsevol gestió relacionada amb el Porta a Porta (lliurament de cubells o bujols, canvis d’adreça...), informació o incidències, caldrà demanar cita prèvia per telèfon al  93 844 40 04 o bé per Internet www.citaprevia.gestorn.com/Cardedeu

Què puc fer si m’han sostret el cubell?

Si li han sostret el cubell, ha d'adreçar-se a l'Oficina d'Atenció al Ciutadà (OAC), ubicada al carrer Klein, número 28 per tal de sol·licitar la seva reposició. Caldrà demanar cita prèvia per telèfon al  93 844 40 04 o bé per Internet www.citaprevia.gestorn.com/Cardedeu

Què faig amb els cubells si he canviat d’habitatge?

En cas de canvi d’habitatge, li informem de tres maneres de procedir en funció de la seva casuística:

  1. Si marxa a un altre pis/casa de Cardedeu d’una zona que té el mateix material d’entrega: cal deixar els cubells i notificar el canvi de direcció, al correu del Porta a Porta: portaaporta@cardedeu.cat. El tràmit també es pot fer presencialment, demanant cita prèvia a l’Oficina d’Atenció Ciutadana (OAC).
  2. Si marxa a un altre pis/casa de Cardedeu d’una zona que té diferent material d’entrega:  caldrà deixar els cubells nets al pis/casa on vivien i notificar-ho a l’adreça de correu del Porta a Porta,  portaaporta@cardedeu.cat. També es pot fer presencialment, demanant cita prèvia a l’Oficina d’Atenció Ciutadana (OAC), perquè desvinculem les seves dades de l’habitatge que deixa (nom, correu i telèfon). Paral·lelament i si el nou domicili no disposa de material, caldrà sol·licitar cita prèvia a l’OAC per recollir el material corresponent a la nova zona de recollida on s’ha traslladat.
  3. Si marxa fora del municipi de Cardedeu: caldrà deixar els cubells nets al pis/casa on vivien i notificar-ho al correu del Porta a Porta: portaaporta@cardedeu.cat, o, presencialment, demanant cita prèvia a l’Oficina d’Atenció Ciutadana (OAC), per tal que procedim a desvincular les seves dades (nom, correu i telèfon). Als nous inquilins se’ls haurà d’informar que contactin amb nosaltres mitjançant l’adreça: portaaporta@cardedeu.cat  per introduir les noves dades. 

Què puc fer si no puc complir l’horari de dipòsit de residus proposat per la meva zona?

En la mesura del possible, és necessari entregar els residus dintre del circuit del Porta a Porta. L’horari d’entrega està estipulat tenint en compte l’horari d’inici de la ruta de recollida de cada zona. Amb el compliment de l’horari es garanteix la recollida dels residus que dipositi. No obstan això, és molt fàcil que, a la pràctica i un cop consolidat el servei, es pugui arribar a treure el contenidor més ajustat a l’horari en què passa el camió a l’alçada del cada habitatge ja que sempre s’acostuma a seguir la mateixa ruta. Amb tot, és important que provi de veure si, realment, li és impossible treure el cubell. 

Alternativament, tenim una àrea d’emergència situada a la carretera de Dosrius núm.220 que serveix, precisament, per aquells casos en que resulta del tot incompatible. Aquesta àrea es pot utilitzar quatre cops al mes sense haver de notificar res a l’Ajuntament. L’obertura es fa mitjançant la clau magnètica que s’entrega en recollir el kit. Si, després de provar si realment és incompatible l’horari de recollida, i amb quatre vegades d’ús de l’àrea d’emergència queda curt, s’ha de contactar mitjançant l’adreça de correu del Porta a Porta: portaaporta@cardedeu.cat i es valorarà habilitar un accés superior.

Què puc fer si no m’han recollit els residus?

Si creus que ho has tret tot correctament, necessitem que ens ho comuniqui a l’adreça: portaaporta@cardedeu.cat o bé al telèfon del porta a porta: 674 60 10 77, facilitant-nos l’adreça de la incidència,  i procedirem a enviar-la al servei d’inspecció i repàs amb l’objectiu d’esbrinar què ha pogut passar i, en cas que tot sigui correcte, procedir a la retirada dels residus. 

Tanmateix li recordem que la manera correcta d’efectuar l’entrega és la següent: 

· Resta – bossa de plàstic, tancada. Amb el cubell vermell.

· Envasos - bossa de plàstic, tancada. Amb el cubell vermell o bujol groc, si pertany a la zona groga.

· Paper i cartró – amb bossa de paper o sense bossa, directament al cubell vermell.

· Orgànica – bossa compostable, tancada. Amb el cubell marró.

Què puc fer si m’han col·locat escombraries que no son meves al meu cubell?

En cas que li hagin col·locat escombraries que no són seves al seu cubell o contenidor ens ho ha de comunicar a l’adreça: portaaporta@cardedeu.cat o bé al telèfon del porta a porta: 674 60 10 77.  Remetrem la incidència al servei d’inspecció i repàs per tal que procedeixi a la seva retirada i portarem un seguiment amb l’objectiu d’identificar l’infractor.  

On puc trobar l’àrea d’emergència i com funciona?

L’àrea d’emergència està situada a la carretera de Dosrius núm.220 i es pot accedir fins a quatre vegades al mes, sense necessitat de consultar a l’Ajuntament. L’accés és mitjançant el clauer electrònic que es facilita als usuaris i usuàries en fer-les entrega dels kits. Els residus s’han de portar igualment separats per fraccions i s’han d’introduir dintre del contenidor corresponent i de la manera correcta:

  • Paper i cartró - amb bossa de paper, o capseta de cartró, o bé a granel.
  • Envasos – bossa de plàstic, tancada.
  • Resta – bossa de plàstic, tancada.
  • Orgànica – bossa compostable, tancada.

Si, per les seves circumstàncies, requereix un accés superior a quatre vegades, s’ha de posar en contacte mitjançant l’adreça de correu del Porta a Porta: portaaporta@cardedeu.cat i es valorarà habilitar un accés superior.

Com s’activen els clauers per accedir als contenidors de Tèxtil Sanitari?

Els clauers magnètics venen programats i es podrà accedir fins a quatre vegades al mes a l’àrea d’emergència, sense necessitat de consultar a l’Ajuntament. L’obertura dels contenidors de Tèxtil Sanitari es pot habilitar, al mateix clauer, sempre que tingui alguna d’aquestes circumstàncies:

  • Hi ha canalla a l’habitatge que utilitza bolquers
  • Hi ha gent gran al domicili que utilitza bolquers
  • Hi ha gats a l’habitatge, correctament censats al domicili, pels que s’utilitza sorra no compostable
  • Hi ha alguna persona a l’habitatge que requereix tractament de cures que genera residu del tipus “Tèxtil Sanitari”

Si es troba en alguna d’aquestes circumstàncies, o situacions anàlogues, ha d’enviar un correu facilitant l’adreça del seu domicili per a poder activar-li els dos contenidors més propers al correu del Porta a Porta: portaaporta@cardedeu.cat.

L’Ajuntament de Cardedeu es reserva el dret de demanar la documentació que consideri necessària i que acrediti la seva circumstància.

Com s’obre el contenidor de Tèxtil Sanitari?

  1. Pitgem el botó
  2. La llum es posa de color taronja/carbassa
  3. Acostem el clauer on hi ha el dibuix de la wifi
  4. La llum es posa verda
  5. Obrim el contenidor i hi dipositem la bossa

 

Quina és la manera correcta d’entregar els residus?

La manera correcta d’entregar el paper és amb bossa, o capseta, de cartró o bé a granel. Si en alguna ocasió té un cartró de grans dimensions i no li cap al cubell, pot deixar-lo ben plegat a darrere del cubell. En cap cas, en bossa de plàstic.

Pel que fa a resta de fraccions, la manera correcta d’efectuar l’entrega és:

  • Envasos – bossa de plàstic, tancada.
  • Resta – bossa de plàstic, tancada.
  • Orgànica – bossa compostable, tancada.

Per què el plàstic s’ha de llençar en bossa? No contamina més això?

L’operativa de recollir la bossa ÉS MOLT MÉS ÀGIL que l’operativa de buidar un cubell a granel que, alhora, es tradueix en una estona més de motor del camió recol·lector engegat (perquè ha de tornar el cubell), possibles lixiviats a la via pública, serveis posteriors associats (neteja viària), etc. Així el balanç d’estalvi energètic i millora ambiental no surt tan avantatjós com a priori pot semblar la recollida de plàstic a granel.  

Què puc fer si detecto un punt d’abocament de residus o bosses abandonades a les papereres?

Si detecta un punt d’abocament de residus o bosses abandonades a les papereres, ens ho ha de comunicar. Efectivament, una pràctica que ja es venia donant, com és l’abandonament de bosses d’escombraries a dins les papereres, amb el canvi de model de recollida ens estem trobant que es dona molt més. Estem reforçant els diferents serveis d’inspecció i repàs i treballant de forma coordinada també amb la policia amb l’objectiu d’anar reduint aquesta situació.

Què podem fer si som grans generadors i necessitem un canvi dels bujols (contenidors) que ens han entregat?

Els cubells entregats responen a les necessitats detectades, sovint consensuades, a un estudi previ de contenerització que es va fer el 2021, on es van visitar els diferents establiments i activitats que estaven actives al moment. Així i tot,  si el volum dels contenidors entregats no s’ajusta a les necessitats, han d’escriure un correu a l’adreça del Porta a Porta: portaaporta@cardedeu.cat  indicant l’establiment, l’adreça, els cubells que tenen entregats en l’actualitat i aquells que consideren que donen solució al seu volum de generació. Un cop el rebem, i tan bon punt tinguem disponibilitat del material, programarem una visita per fer el bescanvi.

Què podem fer si som grans generadors, generem molts residus i no ens va bé la freqüència de recollida o l’emmagatzematge dels bujols o contenidors que ens oferiu com Ajuntament?

Si no es poden adaptar al servei de recollida de residus municipal o bé generen un elevat volum de residus al dia, hauran de contractar un gestor autoritzat de residus que pugui gestionar aquest volum.

Cal tenir present que tal com estableix la Llei estatal 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats i el Decret Legislatiu 1/2009, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei reguladora de residus, les activitats econòmiques que generen residus han de lliurar els residus que generin a un gestor autoritzat, o bé, si és possible, acollir-se al sistema de recollida i gestió que l’ajuntament estableixi.

A l'Ordenança fiscal nº6 Taxa per la prestació del servei de gestió de residus municipals, a l'Article 9., s'estableix que la taxa es reduirà fins a la quota de local sense activitat a aquelles activitats comercials o industrials no situades en zones industrials que justifiquin i realitzin el 100 per cent del tractament dels seus residus valoritzables i no valoritzables, mitjançant les aportacions a la deixalleria i la contractació d’un gestor autoritzat.

Per tant, si contracteu un gestor autoritzat, i ho acrediteu, la vostra taxa passarà a ser la de local sense activitat.

En el nou servei Porta a Porta de recollida de residus s'ha pensat en calendari específic per a la recollida comercial, a més a més del corresponent per la zona on estigui ubicat l'establiment. Així doncs, s'incrementa la freqüència de recollida de residus respecte la dels habitatges. Aquests calendaris es poden consultar aquí:

 https://www.cardedeu.cat/porta-a-porta/comercos-i-grans-productors

Si realment el vostre funcionament comercial no es pot ajustar al Servei de recollida de residus domèstics Porta a Porta, caldrà que contracteu un gestor autoritzat.

Què hem de fer si acabem d’obrir un negoci a Cardedeu?

Si acabeu de donar d’alta un negoci a Cardedeu, genereu gran volum de residus, i us voleu acollir al sistema de recollida municipal, ens heu d’escriure un correu a l’adreça del Porta a Porta: portaaporta@cardedeu.cat facilitant les dades del local (nom, direcció, horari, telèfon de contacte,...). Ens posarem en contacte amb vosaltres per tal de concertar una visita i determinar les necessitats de material que teniu.  

Abans de fer l'entrega de cubells es comprovarà que s'hagi efectuat la sol·licitud de la comunicaicó prèvia d'obertura d'activitat. Aquest tràmit es pot fer a través de la Seu electrònica.

Podreu trobar més informació sobre la recollida comercial al següent enllaç: https://www.cardedeu.cat/porta-a-porta/comercos-i-grans-productors

Com es gestionen les restes de poda?

Les restes de poda de petites dimensions (fins a 2 cm) es poden dipositar dins del cubell junt amb la fracció orgànica. Si el volum és molt gran o bé són restes de poda de majors dimensions, l’Ajuntament té a disposició dels usuaris i usuàries un servei de recollida gratuïta de poda Porta a Porta. Per saber si es pot acollir així com consultar els detalls del funcionament d’aquest servei pot adreçar-se al següent espai del Web municipal:

https://www.cardedeu.cat/temes/medi-ambient/recollida-a-domicili-de-la-fraccio-vegetal/ 

On es llencen les càpsules de cafè?

Hi ha 4 opcions possibles pel que respecte a les càpsules de cafè:

  •  Existeixen punts específics de recollida de càpsules en alguns establiments.
  • Si es vol fer la separació correcta dintre de casa, s’ha de buidar el contingut a l’orgànica i l’envàs metàl·lic, o de plàstic, als envasos.
  • Si no es vol fer aquesta separació de materials, la destinació correcta és la fracció de resta.
  • També es pot aprofitar i fer el canvi a càpsules biodegradables. N’hi ha de compatibles amb la majoria de màquines de cafè. Són de fabricació propera i fàcils de trobar als establiments comercials. Un cop utilitzades, es poden llençar a l’orgànica.

On es llença la cendra d’una llar de foc o estufa?

La cendra d’una llar de foc o estufa no té opció de tenir una valorització material, i actualment el criteri de l’Agència de Residus de Catalunya és que s’ha de dipositar a la fracció resta.

On es llença la sorra de gats?

Avui dia existeixen diverses alternatives al mercat de “sorres” biodegradables que poden ser evacuades amb la fracció orgànica. Si la sorra que utilitza és convencional, aquesta s’haurà d’entregar dins del cubell el dia que es reculli la fracció resta de la seva zona.

Si el gat està censat a Cardedeu pot, complementàriament, sol·licitar l’accés als contenidors de tèxtil sanitari. Li recordem que el registre de l’animal està recollit a l’ordenança de tinença d’animals domèstics. 

Darrera actualització: 27.11.2024 | 13:01
Darrera actualització: 27.11.2024 | 13:01