La pressió dels municipis atura el projecte de pantalles acústiques d’Adif

Divendres, 19 de novembre de 2021

El Ministeri de Transportes, Movilidad y Agenda Urbana ha anunciat aquesta setmana la supressió temporal del projecte d'Adif per a instal·lar pantalles acústiques a les vies del tren. La pressió local ha aconseguit paralitzar l'actuació, després que 24 municipis havien expressat l’oposició al projecte.

Alcaldes i alcaldesses dels municipis afectats, de les demarcacions de Tarragona i Barcelona, s'havien queixat en diferents ocasions per la gravetat de l'impacte visual i paisatgístic que provocarien les pantalles. El Ministeri admet que cal buscar una solució adient per a la protecció acústica i es compromet a treballar de forma coordinada amb la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) per aplicar les mesures més adients.

L’alcalde de Cardedeu, Enric Olivé, ha fet una valoració molt positiva d’aquesta decisió “el projecte era un despropòsit tal com estava plantejat, i així ho vam traslladar a Adif. Esperem que se sigui sensible amb les demandes dels ajuntaments i que es pugui replantejar la qüestió, sobretot que es pugui actuar en l'emissor del soroll, és a dir, en les vies i en els trens”. Olivé considera clau la coordinació entre els ajuntaments afectats “des de Cardedeu teníem clar que calia unir-nos per tenir més força, per això hem assistit a les reunions municipalistes celebrades i ens hem postulat per a ser membres del grup de treball. Hem estat designats com a representants de la R2 nord”.

Un projecte polèmic
El conflicte sorgeix arran de l'obligatorietat que té l'Estat espanyol de limitar la contaminació acústica que ocasionen els trens al seu pas pels nuclis urbans, per tal de complir la normativa europea vigent. L'única solució proposada pel gestor ferroviari Adif va ser la instal·lació de pantalles al llarg del perímetre de les vies. Des dels ajuntaments s'ha criticat que aquesta sigui l'única mesura, atès que les barreres opaques de fins a cinc metres d'alçada provocarien un fort impacte en la fisonomia dels pobles i les ciutats.

És per això que els municipis afectats reclamen que l'acció prioritària hauria de ser la reducció del soroll en origen, és a dir, actuar preventivament en els propis vehicles i en els carrils per contenir les vibracions i el soroll. Les accions possibles, entre d'altres, passarien per la renovació sistemàtica de la flota de ferrocarrils per nous vagons silenciosos, o la modernització del sistema de frenada i substitució dels bogis estàndard per d'altres silenciosos. També caldria reduir la propagació del soroll. En aquest cas seria plantejar altres mesures correctores com barreres molt baixes però molt properes al principal focus emissor de soroll de rodament (contacte roda-carril). A més,  caldria també reduir el soroll al receptor amb la insonorització dels habitatges afectats per la contaminació acústica.

Darrera actualització: 19.11.2021 | 14:11