Presentació dels nous capítols de la sèrie documental Mestres

Dimarts, 29 de maig de 2012
La docusèrie presenta diferents situacions en la vida quotidiana en què les persones prenen el rol de mestres i alumnes i es transmeten valors i coneixements. La presentació és aquest dimarts a les 19h, al Centre Cultural de Cardedeu. Aquest dimarts, 29 de maig, a les 19h, es farà la presentació de la sèrie televisiva Mestres al Centre Cultural de Cardedeu. Hi assistirà l’alcaldessa, Calamanda Vila, i en la presentació hi participaran alguns dels protagonistes de la sèrie.

La sèrie documental Mestres va néixer amb la voluntat de fer evident que totes i tots som alhora mestres i alumnes al llarg de la nostra vida. Coneixerem un seguit de personatges molt diversos, en espais i situacions de tot tipus, on es donen processos d’ensenyament i aprenentatge. Persones que, sense proposar-s’ho expressament, adquireixen un rol de transmissió de valors i coneixements que enriquirà no tan sols els receptors sinó totes les persones implicades en els processos. Una família de ramaders, la cuina d’un bar, un esbart dansaire o la tradició de la forja són alguns exemples del que trobarem a Mestres; aquests personatges ens oferiran les visions, sovint intercanviables, de qui aprèn i de qui ensenya. Mestres és també, d’alguna manera, un reconeixement a aquesta funció. A través de Mestres descobrim la infinitat d’interaccions educatives que es donen en el dia a dia, funcions que poden esdevenir intercanvi¬ables en qualsevol situació. A partir de la relació que s’estableix entre els diversos perfils que s’entrecreuen en tot procés de transmissió de coneixements, es teixeix tota una xarxa de relacions socials, i també sorgeix un engranatge educatiu que abasta un gran nombre de moments, espais, maneres de fer i facetes vitals.

La càmera observa situacions on hi ha aprenentatges creuats i intercanvi de coneixements. Els i les protagonistes fan de fil conductor i, fins i tot, se’ls veu evolucionar amb el pas del temps. Hi ha altres personatges que apareixen de forma més esporàdica i tenen un paper més de roda que fa girar Mestres.


Després de funcionar com a grup de treball entre 2004 i 2005, els ajuntaments de Cardedeu, Granollers, Mollet del Vallès i Santa Eulàlia de Ronçana van crear el 2006 un espai de coordinació que s’ha anat estructurant com a Xarxa de Municipis per a l’Educació en Comunicació – XarMEC. L’objectiu principal d’aquesta xarxa és generar i consolidar gradualment circuits d’intercanvi i col·laboració entre centres educatius, altres agents del territori que es dediquen a l’educació, ajuntaments i mitjans de comunicació local (sobretot, de ràdio i televisió). Una altra de les particularitats del projecte són, doncs, els seus impulsors: en la producció hi participen les àrees d’educació de quatre ajuntaments, que s’uneixen a dues televisions locals (RTVCardedeu i Canal SET), una entitat de producció (Audiovisual Granollers) i una associació especialitzada en educació en comunicació (Mitjans, Xarxa d’educadors i comunicadors) per dur a terme un programa televisiu. És, doncs, un projecte de gran originalitat en la producció perquè té una forta dimensió de treball en xarxa i transversalitat.

En format documental seriat, els tretze capítols es despleguen a les quatre poblacions del Vallès Oriental que conformen la XarMEC (Cardedeu, Granollers, Mollet del Vallès i Santa Eulàlia de Ronçana). Així es familiaritza als i les espectadores d’aquesta comarca i també d’altres indrets on arribi Mestres amb un reguitzell de quotidianitats i personatges molt propers, demostrant que les grans històries tenen lloc a la vora de casa.

En l’acte d’aquest dimarts es presentaran els sis últims capítols de la sèrie, que tanquen el projecte en l’àmbit televisiu. De cara a un futur pròxim, però, el projecte Mestres té previst estar present a Internet per créixer i evolucionar. S’està estudiant la creació d’un web 2.0 que doni continuïtat a l’experiència i ofereixi eines didàctiques per suggerir diversos usos dels continguts de Mestres, adequats a nivells educatius i situacions pedagògiques ben diverses. Entre les novetats del web 2.0, destaca l’accessibilitat a les històries completes de cada un dels personatges que conformen la docusèrie i l’obertura de vies per recollir noves històries, per part de tot tipus d’agents compromesos amb l’educació al llarg de tota la vida i en espais ben diversos del territori.
Darrera actualització: 9.01.2014 | 16:24